این روزها داراب کهن، سخت پیچیده در این مفهوم است. داراب این روزها عنوانی را با خود یدک می‌کشد که زیبنده آن نیست. وضعیت قرمز که بی‌مبالاتی عده‌ای و همتی که برای مقابله با این مبالاتی‌ها نیست، آن را ایجاد کرده است.
کد خبر: ۹۵۲۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸ 01 April 2021

تابناک فارس به نقل ازفارس: به اجبار قرنطینه، فرصت بررسی میدانی گرفته شده اما با یک گشت خودرویی در سطح شهر مشخص می‌شود که عموم اصناف و مغازه‌داران ناچار به تعطیلی مغازه‌های خود شدند و فقط سوپرمارکت‌ها و فروشندگان میوه و تره بار مشغول به کار هستند.

اما این محدودیت تنها برای اصناف ایجاد شده و تجمعات و دورهمی‌های دیگر، به ظاهر محلی از اعراب ندارند!

از رنجی که می بریم...!

روزهای پایانی ماه مبارک شعبان، عده‌ای را بر آن داشته که مراسم جشن و سرور عروسی را برگزار کنند اما غافل از اینکه تبعات این امر، برای عده‌ای دیگر خسارات جانی و مالی غیرقابل جبرانی را به همراه دارد.

در این میان به پدیده مذمومِ تبعیض برمی‌خوریم که اصناف و به موازات آن، کنشگران اجتماعی و اهالی رسانه را به انتقاد واداشته است.

عروسی‌هایی شلوغ و پرهیاهویی که بنا به دلائلی همچنان برقرار است، حتی با ارائه زمان برگزاری و آدرس دقیق محل! هنگامی که هویت داماد و صاحب مجلس همچنین زمان و مکان مراسم مشخص است و پیش از برگزاری یا در حین آن، به مراجع اعلام شده، چه دلیل موجهی برای برخورد نکردن با این مراسم مرگبار وجود دارد!؟ یا اینکه چرا با عروسی‌ها به طور گزینشی برخورد می‌شود!؟

به طوری که شب گذشته، برپایی مراسمی شلوغ در یکی از باغات، اعتراض ‌های بسیاری را در فضای مجازی به دنبال داشت و این اعتراض جمعی زمانی پررنگ‌تر شد که یکی از دست اندرکاران جمع‌آوری مراسم گفته بود "وقتی برای تعطیلی یک مراسم می رویم، به سرعت از جاهای مختلف تماس می‌گیرند، سفارش کرده یا فشار می‌آورند که مراسم را تعطیل نکنید! "

مشخصات برگزارکنندگان نشان می‌دهد که فرد با اندک ارتباط یا نفوذ، به راحتی اقدام به برقراری مراسم کرده و سلامت عموم را به خطر می‌اندازند.

این در حالی است که داراب که طی ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا در وضعیت سفید قرار داشت اکنون برای دومین بار در شرایط بحرانی و وضعیت فوق حاد قرار گرفته است.

به گفته رئیس بیمارستان داراب، طی یک روز، ۱۲۰ بیمار در بیمارستان داراب ویزیت شده‌اند که از این تعداد، ۴۰ نفر از اهالی زرین‌دشت و سایرین دارابی بوده‌اند همچنین ۱۱۰ نفر مبتلا به کرونا تشخیص داده شدند!

وحید عوض زاده همچنین روز گذشته، بیماری با مشخصات ویروس جهش یافته انگلیسی ویزیت کرده و احتمال می‌دهد این ورژن از کرونا، وارد داراب شده است.

هشدارهای مکرر کادر سلامت همچنین وقت و انرژی که بعد از ۱۳ ماه تلاش بی‌وقفه برای مقابله با کرونا گذاشته‌اند، گویی برای عده‌ای بی‌اهمیت است که به بهانه برپایی جشن و پایکوبی، این چنین بی‌اهمیت از کنار آن گذر می‌کنند.

داراب و روزهای گرم و آتشینی که در مسیر تابستان‌هایش قرار دارد و کادر سلامت که خسته وارد تابستان دوم و طاقت‌فرسای مقابله با کرونا می‌شوند، را دریابیم.

 

 

 

داراب در لهیب آتش بی‌مبالاتی عده‌ای می‌سوزد

بارها از فرهنگ عمومی سخن گفته‌ایم. سخنی که به درازا کشیده شده است. جلسات متعدد با مسئولان فرهنگی تحت عنوان شورای فرهنگ عمومی و برپایی جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های متعدد اما به موازات آن بازخورد برنامه‌های فرهنگی است که زمان، کیفیت و کمیت معینی ندارد به همین جهت، فرهنگسازی مقوله ای سهل و ممتنع است.

این روزها داراب کهن، سخت پیچیده در این مفهوم است. داراب این روزها عنوانی را با خود یدک می‌کشد که زیبنده آن نیست. وضعیت قرمز که بی‌مبالاتی عده‌ای و همتی که برای مقابله با این مبالاتی‌ها نیست، آن را ایجاد کرده است.

امروز، هنگامه عمل است و حرف و سخن از فرهنگسازی سودی ندارد. هر ساعت و دقیقه‌ای که بی‌نفاوت سپری می‌شود، دردی بر دردهای موجود می‌افزاید. دردی بدون درمان موثر...

بخش کوتاهی از اعتراضات شهروندان و کنشگران اجتماعی

در یکی از گروه‌های مجازی با حضور فعالان اجتماعی و مسؤولان، پیامهای متعددی در اعتراض به سهل‌انگاری موجود خطاب به مسؤولان ارسال شده است. دو موردی که در ادامه می‌آید چکیده این اعتراض عمومی است:

لطفا به اطلاع فرماندار برسانید که مردم که خودشان را قرنطینه کرده اند و کسبه ای که به جبر یا اختیار، کار خود را تعطیل کرده اند، به عدم برخورد با برگزارکنندگان انواع مراسم معترض هستند.

از همه بیشتر، کادر درمان مورد ظلم واقع می شوند چرا که جان خود را کف دست گذاشته اند برای مداوای بیمارانی که بعضا بر اثر سهل‌انگاری به کرونا مبتلا شده اند.

به فرماندار بفرمائید یک ساعت به بخش بیماران کرونایی بیمارستان بروند، لباس و ماسک و گان و ... بپوشند و بایستند، ببینیم آن وقت چه عکس العملی در قبال برگزارکنندگان مراسم نشان می دهند.

اوضاع کرونا در داراب خطرناک شده است

از اعضای این گروه که همه نخبگان جامعه هستند خواهشمندیم، همه با فرهنگسازی، هشدار، آموزش در گروه ها و... تاثیرگذار عمل کنند تا کادر بهداشت و درمان بتواند، بیماری را کنترل و از پیک های خطرناک جلوگیری کند. چرا که همه در قبال جامعه مسؤول هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار